Ademen is leven… zo eenvoudig kan het zijn…

Een mooie uitspraak van Elisabeth Kübler-Ross is:  “We zijn niet ongelukkig omdat het leven zo gecompliceerd is, maar omdat we de achterliggende eenvoud missen.”

We maken het onszelf ontzettend moeilijk door denken te weten wat een ander van ons vindt of wat onze partner wel of niet weet, wat hij of zij denkt of voelt. Maar weten we dat echt? We vullen het vaak zelf in voor de ander, we denken dat het zo is en vergeten dat we zoiets ook eenvoudigweg kunnen vragen. Heel veel meningsverschillen ontstaan, doordat we denken te weten wat een ander vindt, terwijl dat achteraf niet altijd zo blijkt te zijn.

Door vaker stil te worden en met je aandacht naar je adem te gaan leer je jezelf en je eigen gedachtepatronen beter kennen. Dan laat je je minder snel gek maken door je eigen gedachten. Eigenlijk is het heel eenvoudig: door je te concentreren op je adem of het NU, op wat er exact gebeurt van moment tot moment, blijven gedachten langer weg. Bijkomend voordeel is, dat je je meer bewust wordt van alles wat je meemaakt. Ga maar eens iets doen met je volledige aandacht bij wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld lezen en ondertussen je eigen adem horen en voelen. Of een mantra zingen, een puzzel leggen, kleuren of in stilte een kopje thee drinken. Als je iets geconcentreerd doet, met je volle aandacht, blijven gedachten langer weg. En tussen die gedachten zit de stilte…. Zelfs een dagelijkse bezigheid als de tafel dekken of de vaatwasser uitruimen kan dan een moment zijn om bij jezelf te komen.

Je adem heb je altijd bij je en kan je altijd helpen in het moment te blijven. Door je aandacht heel eenvoudig naar je adem te brengen, op elk gewenst moment, ook als je bijvoorbeeld in de rij voor de kassa staat. Niemand heeft dat in de gaten en ondertussen kom je even tot rust. Het kan zelfs tijdens een gesprek. Maar je adem kan ook verlichting geven. Breng inademend je adem naar plekken waar je spanning voelt en laat die spanning op een uitademing los. En ben je op zoek naar instant rust? Verleng dan je uitademing door via je neus in te ademen (terwijl je buik uitzet) en vervolgens rustig en langzaam via je mond uit te ademen, terwijl je je lippen een klein beetje van elkaar af hebt. Daardoor gaat de uitademing via een kleine opening in de lippen naar buiten. Tijdens de uitademing word je buik langzaam weer naar binnen getrokken. Haal rustig en diep adem en herhaal een aantal keer. Aan het eind van de uitademing zit een natuurlijke pauze, let daar maar eens op. Laat je longen dan even helemaal uitgeademd en leeg…. en wacht tot de inademing zich vanzelf aandient. Op deze manier verleng je de uitademing en word je heerlijk rustig.

Heb je gemerkt dat gedachten langer wegblijven?

Yogales EENVOUD:
Donderdag 21 januari 2016
om 17:30 en 19:30 uur
Hendrik Figeeweg 1 Z
Waarderpolder Haarlem