De aanhouder wint…

Een van de meest uitdagende aspecten van leven in het NU is om iets vol te houden. Je bent snel verveeld & uitgekeken op iets. Het gras bij de buren is altijd groener en daardoor ben je maar al te vaak nieuwsgierig naar wat er nog meer is . Je bent dus eigenlijk altijd op zoek, of het nu naar een nieuwe relatie, baan, uitdaging of kleding is… Ga eens na hoeveel energie je hieraan besteed?

UithoudingsvermogenEen yogahouding langer aanhouden helpt je om je uithoudingsvermogen te ontwikkelen. In Yin yoga worden posities langer vastgehouden. Op die manier heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. De houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Door de spieren te ontspannen bereik je het bindweefsel, gelegen in de diepere lagen van je lichaam. Bindweefsel versterkt en verlengt zich langzamer dan spierweefsel, vandaar dat Yin Yoga poses tussen de 3 en 5 minuten worden vastgehouden. De uitdaging is om het ook echt 5 minuten vol te houden en daarvoor zet je je uithoudingsvermogen in.

Yogatips die je helpen langer in een houding te blijven:

  • Zeg tegen jezelf dat je het kan!
  • Ga langzaam in de houding en identificeer jezelf niet met de ongemakken die je voelt (houd natuurlijk wel jouw lichamelijke grenzen goed in de gaten!).
  • Ontspan je spieren met behulp van je adem.
  • Adem rustig en diep en luister naar je eigen ademhaling (je kunt hierbij een mantra gebruiken, bijv. elke inademing zeg je in jezelf SAT, elke uitademing NAM).

Keep up and you’ll be kept up! Yogi Bhajan