Eenvoud

Eenvoud

Wat ik altijd een mooie uitspraak heb gevonden van Elisabeth Kübler-Ross, is:

“We zijn niet ongelukkig omdat het leven zo gecompliceerd is, maar omdat we de achterliggende eenvoud missen.”

We maken het onszelf ontzettend moeilijk door denken te weten wat een ander van ons vindt of wat onze partner wel of niet weet, wat hij of zij denkt of voelt. Maar weten we dat echt? We vullen het vaak zelf in voor de ander, we denken dat het zo is en vergeten dat we zoiets ook eenvoudigweg kunnen vragen. Heel veel meningsverschillen ontstaan, doordat we denken te weten wat een ander vindt, terwijl dat achteraf niet altijd zo blijkt te zijn.

Door vaker de stilte op te zoeken leer je jezelf en je eigen gedachtepatronen beter kennen en laat je je niet meer gek maken door je eigen gedachten. Eigenlijk is het heel eenvoudig: door je te concentreren op het NU, op wat er exact gebeurt van moment tot moment, blijven gedachten langer weg. Bijkomend voordeel is, dat je je meer bewust wordt van alles wat je meemaakt. Ga maar eens iets doen met je volledige aandacht bij wat je aan het doen bent. Probeer het nu meteen maar uit. De volgende oefening kun je doen op de stoel of bank waar je nu op zit. Doe deze oefening met je aandacht bij de houding, bij alles wat je voelt in je lichaam. Blijf met je aandacht bij je lichaam en luister naar je eigen ademhaling tijdens de oefening. En ervaar voor jezelf hoe eenvoudig het is om gedachten de mond te snoeren.

Eenvoudige torsie

  1. Zet je voeten stevig op de grond en strek je rug.
  2. De kin is iets ingetrokken en je kruintje wijst naar boven.
  3. Plaats je de rug van je linkerhand aan de zijkant van je rechterknie.
  4. Adem diep in en strek je rug.
  5. Op een uitademing draai je vanuit je buik naar rechts, dan je borst en als laatste draai je je hoofd naar rechts en kijk je over je schouder heen.
  6. Adem rustig door in deze houding, terwijl je met je linkerhand lichte druk uitoefent.
  7. Iedere inademing strek je je rug en op een uitademing kijk je of je iets verder naar rechts kunt draaien.
  8. Na een aantal ademhalingen kom je heel rustig uit de houding.
  9. Plaats nu de rug van je rechterhand tegen de buitenkant van je linkerknie en herhaal stap 4 t/m 8…. niet vergeten dit keer naar links te draaien.

Heb je gemerkt dat gedachten langer wegbleven?

Deugdenyogalessen Eenvoud

  • donderdagavond 21 mei van 19:30 tot 21:00 uur
  • zaterdagochtend 23 mei van 9:00 tot 10:30 uur
  • donderdagavond 28 mei van 19:30 tot 21:00 uur
  • zaterdagochtend 30 mei van 9:00 tot 10:30 uur