Hartzaken

Heb jij dat ook? Ik heb het gevoel dat een groot gedeelte van de mensen met hun hoofd kijken i.p.v. met hun hart. Maar daarentegen heb ik wel de indruk dat steeds meer mensen er net zo over denken (wishful thinking?) en hier graag verandering in zouden willen zien.

FB_IMG_1426699488331

foto: Rick van de Ven

Hoe doe je dat dan, dat kijken met je hart? Door je vaker af te vragen wat je voelt. Sta je wel eens stil bij wat je voelt? De meeste mensen willen dat helemaal niet. Zodra het stil is beginnen ze met praten, staan ze op om iets te gaan doen of zetten de tv aan, omdat ze niet gewend zijn aan het voelen. Dan komen er allerlei gedachtes voorbij en die willen ze liever niet. Maar jij bent niet je gedachten, jij bent degene waarin gedachten opkomen en ook weer gaan. Dus je kunt gaan zitten en ‘kijken’ welke gedachten er allemaal voorbij komen, maar je hoeft er niets mee te doen. Want misschien is het je al opgevallen: als je een gedachte geen aandacht geeft, gaat hij vanzelf weg. Daarnaast moet je al die gedachten ook niet al te serieus nemen. Je brein produceert ergens tussen de 40.000 en 60.000 gedachten per dag. Als je die allemaal serieus gaat nemen kun je beter stoppen met werken.

Door regelmatig de stilte op te zoeken, even ontspannen te gaan zitten met of zonder kopje koffie of thee, kom je meer in contact met je gevoel. Even niks doen, mijmeren, voor je uit staren, de tuin inkijken of een blokje om, wandelen in de natuur. Iets doen waarbij je niet te veel hoeft na te denken. Gedachten laten komen en gaan, maar er niets mee doen. En dat hoeft helemaal niet een heel lange tijd achter elkaar, dat kan ook een paar minuten zijn. En als je het heel erg druk hebt, maar één minuut. Meerdere keren 1 minuut is ook al heel waardevol. En durf af en toe een stilte te laten vallen, maar vlucht er niet voor weg.

Gevoelens zijn er om gevoeld te worden. Ook emoties, zoals angst en pijn. Als je boos of verdrietig bent, om wat voor reden dan ook, ga er dan eens voor zitten en ‘kijk’ en voel wat er in je lichaam en in je hoofd gebeurt. Word stil i.p.v. er overheen te praten of iets te gaan doen, in de hoop dat het gevoel eerder weggaat. Op die manier onderdruk je je gevoelens en kunnen deze onverwerkte gevoelens van alles in je lichaam veroorzaken, zowel geestelijk als lichamelijk.

Vertraag je pas gedurende de dag, probeer alles eens een klein beetje rustiger te doen en breng je aandacht regelmatig naar je lichaam om te voelen, ook al is het maar voor heel even. Op die manier maak je meer contact met je gevoel en ga je vanzelf meer kijken met je hart i.p.v. met je hoofd. Dan ga je meer genieten van kleine dingen en ga je betere keuzes maken, bewuste keuzes, over hoe je bijv. op iets of iemand reageert (i.p.v. automatisch reageren). Dan zie je opeens veel vaker de mooie dingen in het leven, waar je dankbaar voor bent. En zo blijf je ongemerkt steeds meer in je goede gevoel. En als je een goed gevoel hebt, straal je dat ook uit en trek je weer goede dingen aan. Heerlijk toch?