Hou jij van jezelf?

Accepteer jij jezelf, precies zoals je bent? Of is er een stemmetje in jezelf dat zich vaak afvraagt of je wel goed genoeg bent? Die bij voorbaat denkt dat iets niet gaat lukken of vindt dat het nooit goed genoeg is? Geloof mij, dat heeft bijna iedereen. Alleen de mate waarin we dat stemmetje serieus nemen verschilt.

a870a920071c4d3a7c11878499f96d64Zelfrespect geeft je het gevoel dat je er mag zijn en dat je goed bent zoals je bent. Als je respect voor jezelf hebt, hebben angsten, twijfels en onzekerheden minder invloed op je. We leggen onszelf vaak hoge eisen op, hoger dan dat we dat bij anderen doen. Deze eisen zijn vaak moeilijk of niet haalbaar en op die manier ondermijnen we ons zelfrespect. Het is de kunst hierin meer te ontspannen, ons te richten op alles wat goed is en waar we goed in zijn. Op die manier word je een stuk gelukkiger.

Juist vanuit een krachtig zelfbeeld en met een gezonde dosis zelfrespect ben je een mooi voorbeeld voor anderen om je heen. Je weet dan welke kwaliteit of kracht je kunt inzetten om niet van je stuk te worden gebracht als iemand niet opbouwend reageert. Daardoor krijgt onzekerheid geen kans zich te ontwikkelen. Dus formuleer positieve en krachtige gedachten over jezelf en over je kwaliteiten. Dan zal de afbrekende energie van zelf-ondermijnende gedachten en negatieve overtuigingen, die in je onderbewustzijn liggen opgeslagen, afnemen en transformeren.

Iedereen heeft zelfrespect nodig om goed te kunnen functioneren. Tools om meer zelfrespect te krijgen zijn: je talenten benutten, positief gedrag en positieve gedachten. Maar onthoud vooral wat Mahatma Ghandi ooit heeft gezegd: “Iemand kan je alleen je zelfrespect afnemen als je het hem geeft”.

Nog wat suggesties om zelfrespect te vergroten:

  • Waar ben jij goed in?
  • Mogen al jouw gevoelens er zijn?
  • Praat altijd positief tegen jezelf.
  • Praat altijd positief over jezelf.
  • Stop met jezelf te vergelijken met anderen.
  • Accepteer complimentjes en bedank voor een complimentje.
  • Doe waar je goed in bent en wat je graag wilt doen.
  • Kijk jij altijd naar de oplossing i.p.v. naar het probleem?
  • Druk je eigen wensen en gevoelens duidelijk uit.

Besef hoe waardevol jij bent: je bent uniek!

Eenvoud, rust en stilte…

In een wereld waarin zoveel keuzes en meningen zijn, zoveel geluid is en waarin alles maakbaar lijkt te zijn, besef ik me steeds meer dat een leven in eenvoud, met veel momenten van rust en stilte, het antwoord is. Het antwoord waarop zul je je afvragen. Het antwoord op hoe ik denk gelukkig te worden. Ik denk echt dat het zó eenvoudig is. Nu ben ik in de bevoorrechte positie dat ik geen opgroeiende, rond rennende kinderen om me heen heb, waardoor die rust en stilte een stuk makkelijker te bereiken zijn. Ook dat besef ik me heel goed en ik ben nog iedere dag dankbaar dat ik die keuze heb gemaakt. Al kun je betwijfelen of het een keuze is, maar daar zullen we nooit meer achter komen :-).

Ik zie om me heen hoe lastig het is om momenten voor jezelf te vinden te midden van alle stress en drukte van je werk, het gezin en het huishouden. We zijn vaak gedreven en ambitieuze mensen die zoveel mogelijk of misschien wel altijd alles perfect willen hebben. Ook het iedereen naar de zin willen maken speelt een grote rol. En dan heb ik het nog niet eens over alle gedachten waar je last van kunt hebben. IMG_83216970697560We zitten zo vaak met onze gedachten in de toekomst: ‘Als ik nou maar….. (aardiger ben, beter mijn best doe, een partner heb, enzovoort) dan… word ik gelukkig.’ Waarom zoeken we het geluk toch altijd buiten onszelf?  Of we zitten met onze gedachten in het verleden en we zijn aan het piekeren: ‘Had ik maar….. zus of zo, dan….’ Maar je kunt het niet meer terugdraaien, dus waarom laat je die gedachten steeds door je heen gaan? Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren, las ik laatst ergens. Verleg je aandacht op zo’n moment bewust naar iets waardoor je je goed gaat voelen. Zet je favoriete cd op, lees een mooi gedicht, maak een korte wandeling, bekijk de schoonheid van iets in je huis of tuin.

Door het alledaagse, vaak hectische, leven hebben we meer behoefte aan stilte en rustmomenten. Je hoeft je niet volledig terug te trekken, maar als je gedurende de dag even naar je eigen stilte kunt, dan kom je al een heel eind. Maar hoe kom je bij die innerlijke stilte? Door dingen bewust te doen, met je volledige aandacht bij wat je aan het doen bent, want dan blijven gedachten langer weg. Of door zo nu en dan gedurende de dag even stil te staan en een paar keer rustig en diep te ademen. Zo simpel kan het zijn. Door dit soort momenten in te passen in je dagelijkse routine bouw je innerlijke rust op. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je in de gaten gaat krijgen hoe goed het je doet. Zet een herinnering in Outlook of op je mobiel: 3x bewust ademen. jstbrthHoe meer je je ervan bewust wordt, hoe vaker je dit soort momenten gaat toelaten. Dit zijn de momenten waar velen het van moeten hebben, want we hebben nou eenmaal niet allemaal de tijd om dagelijks een half uurtje op een kussentje te gaan zitten om bewust de stilte op te zoeken (lucky me :-).

Hoe eenvoudiger je dag eruit ziet, hoe meer rust je ervaart. Dus probeer niet alles tegelijk te doen, maar doe de dingen één voor één. Met al je aandacht bij dat ene klusje en las daarna een pauze in. Ná inspanning komt altijd ontspanning, ook al is het maar een paar minuten of alleen een paar keer rustig en diep in- en uitademen, terwijl je langzaam je aandacht verlegd naar het volgende klusje. Hoe vaker je dit doet, hoe meer het een gewoonte wordt. En als het eenmaal een gewoonte is geworden, dan zijn die eenvoud, rust en stilte geen onbekenden meer voor je, maar een onderdeel van jouw dagelijks leven. Bijkomend voordeel is, dat je door deze momenten van innerlijke stilte en rust beter in staat bent om te bepalen wat jou eigenlijk écht gelukkig maakt. Je komt in contact met je hart en daardoor ga  je misschien wat vaker nee zeggen, want nee is ook een antwoord. Op die manier zorg je goed voor jezelf, want alleen als je goed voor jezelf zorgt, kun je goed voor een ander zorgen.

De aanhouder wint…

Een van de meest uitdagende aspecten van leven in het NU is om iets vol te houden. Je bent snel verveeld & uitgekeken op iets. Het gras bij de buren is altijd groener en daardoor ben je maar al te vaak nieuwsgierig naar wat er nog meer is . Je bent dus eigenlijk altijd op zoek, of het nu naar een nieuwe relatie, baan, uitdaging of kleding is… Ga eens na hoeveel energie je hieraan besteed?

UithoudingsvermogenEen yogahouding langer aanhouden helpt je om je uithoudingsvermogen te ontwikkelen. In Yin yoga worden posities langer vastgehouden. Op die manier heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. De houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Door de spieren te ontspannen bereik je het bindweefsel, gelegen in de diepere lagen van je lichaam. Bindweefsel versterkt en verlengt zich langzamer dan spierweefsel, vandaar dat Yin Yoga poses tussen de 3 en 5 minuten worden vastgehouden. De uitdaging is om het ook echt 5 minuten vol te houden en daarvoor zet je je uithoudingsvermogen in.

Yogatips die je helpen langer in een houding te blijven:

  • Zeg tegen jezelf dat je het kan!
  • Ga langzaam in de houding en identificeer jezelf niet met de ongemakken die je voelt (houd natuurlijk wel jouw lichamelijke grenzen goed in de gaten!).
  • Ontspan je spieren met behulp van je adem.
  • Adem rustig en diep en luister naar je eigen ademhaling (je kunt hierbij een mantra gebruiken, bijv. elke inademing zeg je in jezelf SAT, elke uitademing NAM).

Keep up and you’ll be kept up! Yogi Bhajan

Toewijding

Waar geef jij je met heel je hart aan?

ToewijdingDe deugd voor de komende weken is Toewijding. Toewijding is betrokkenheid bij iets waar je intens van houdt. Maar dan moet je wel zien te ontdekken wat jouw toewijding waard is. Door alle ruis van het dagelijks leven kan het best zijn dat je dat niet zo snel in de gaten hebt. Door wat vaker de stilte op te zoeken kun je contact maken met het NU. En als je vaker met je volle aandacht in het huidige moment aanwezig bent, kun je leren luisteren naar wat jouw hart je te vertellen heeft. Door de stilte zo nu en dan toe te laten ontwikkel je concentratie en opmerkzaamheid. En deze opmerkzaamheid zorgt ervoor dat je sneller ontdekt waar jouw hart een sprongetje van maakt, zodat je weet wat jouw Toewijding waard is.

 

Laat de schoonheid waarvan je houdt zijn wat je doet.
Er zijn honderden manieren om te knielen en de grond te kussen.
Jalal’u’din Rumi

Deugdenyogalessen Toewijding
donderdag 25 februari & 2 maart
om 17:30 en 19:30 uur
Hendrik Figeeweg 1 Z
Waarderpolder, Haarlem

Ademen is leven… zo eenvoudig kan het zijn…

Een mooie uitspraak van Elisabeth Kübler-Ross is:  “We zijn niet ongelukkig omdat het leven zo gecompliceerd is, maar omdat we de achterliggende eenvoud missen.”

We maken het onszelf ontzettend moeilijk door denken te weten wat een ander van ons vindt of wat onze partner wel of niet weet, wat hij of zij denkt of voelt. Maar weten we dat echt? We vullen het vaak zelf in voor de ander, we denken dat het zo is en vergeten dat we zoiets ook eenvoudigweg kunnen vragen. Heel veel meningsverschillen ontstaan, doordat we denken te weten wat een ander vindt, terwijl dat achteraf niet altijd zo blijkt te zijn.

Door vaker stil te worden en met je aandacht naar je adem te gaan leer je jezelf en je eigen gedachtepatronen beter kennen. Dan laat je je minder snel gek maken door je eigen gedachten. Eigenlijk is het heel eenvoudig: door je te concentreren op je adem of het NU, op wat er exact gebeurt van moment tot moment, blijven gedachten langer weg. Bijkomend voordeel is, dat je je meer bewust wordt van alles wat je meemaakt. Ga maar eens iets doen met je volledige aandacht bij wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld lezen en ondertussen je eigen adem horen en voelen. Of een mantra zingen, een puzzel leggen, kleuren of in stilte een kopje thee drinken. Als je iets geconcentreerd doet, met je volle aandacht, blijven gedachten langer weg. En tussen die gedachten zit de stilte…. Zelfs een dagelijkse bezigheid als de tafel dekken of de vaatwasser uitruimen kan dan een moment zijn om bij jezelf te komen.

Je adem heb je altijd bij je en kan je altijd helpen in het moment te blijven. Door je aandacht heel eenvoudig naar je adem te brengen, op elk gewenst moment, ook als je bijvoorbeeld in de rij voor de kassa staat. Niemand heeft dat in de gaten en ondertussen kom je even tot rust. Het kan zelfs tijdens een gesprek. Maar je adem kan ook verlichting geven. Breng inademend je adem naar plekken waar je spanning voelt en laat die spanning op een uitademing los. En ben je op zoek naar instant rust? Verleng dan je uitademing door via je neus in te ademen (terwijl je buik uitzet) en vervolgens rustig en langzaam via je mond uit te ademen, terwijl je je lippen een klein beetje van elkaar af hebt. Daardoor gaat de uitademing via een kleine opening in de lippen naar buiten. Tijdens de uitademing word je buik langzaam weer naar binnen getrokken. Haal rustig en diep adem en herhaal een aantal keer. Aan het eind van de uitademing zit een natuurlijke pauze, let daar maar eens op. Laat je longen dan even helemaal uitgeademd en leeg…. en wacht tot de inademing zich vanzelf aandient. Op deze manier verleng je de uitademing en word je heerlijk rustig.

Heb je gemerkt dat gedachten langer wegblijven?

Yogales EENVOUD:
Donderdag 21 januari 2016
om 17:30 en 19:30 uur
Hendrik Figeeweg 1 Z
Waarderpolder Haarlem